Ασφαλές Internet για τα παιδιά.

Το παρόν άρθρο θα καλύψει το θέμα της ασφάλειας των νεαρών χρηστών του Internet.

Οι κύριοι κινδύνου που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι οι παρακάτω. Η αριθμητική σειρά είναι τυχαία, όλοι είναι εξίσου σοβαροί.

  1. Επίσκεψη σε σελίδες ανάρμοστου περιεχομένου
  2. Υπερβολική χρήση / εθισμός

    Αποξένωση και εικονική πραγματικότητα

    Μυοσκελετικά / όραση

    Ελλιπής ύπνος / πλημμελής σίτιση

  3. Κακή κοινωνικότητα

    Κουτσομπολιά

    Κυβερνώ τραμπουκισμός

  4. Διαταραχή οικογενειακών σχέσεων

1. Επίσκεψη σε σελίδες ανάρμοστου περιεχομένου

Η κατηγορία αυτή δεν απαιτεί ιδιαίτερη ανάλυση καθώς αποτελεί τον ποιο κοινό φόβο κάθε γονέα. Τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να έρθουν αντιμέτωπα με ζητήματα που δεν μπορούν να αντιληφθούν πλήρως, συνεπώς είναι πολύ πιθανόν να σχηματίσουν στρεβλές εικόνες που θα χρειαστούν την παρέμβαση ειδικού για να ξεκαθαρίσουν. Τέτοια ζητήματα μπορούν να είναι σεξουαλικής φύσης ή βίας και τρόμου και μπορούν να εμφανιστούν ακόμα και στις ποιο φαινομενικά ακίνδυνες σελίδες με την μορφή διαφημίσεων ή ακόμα και σοβαρού άρθρου.

2. Υπερβολική χρήση / εθισμός

Τα παιδιά είναι γνωστό ότι χάνουν την αίσθηση του μέτρου όταν κάτι τους αρέσει. Δεν είναι όμως πάντα εκείνα υπεύθυνα για την υπερβολική χρήση καθώς πολλοί γονείς χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες σαν “ψηφιακές πιπίλες” , μια μέθοδο δηλαδή για να ησυχάσουν από την γκρίνια ή την φασαρία ενός παιδιού που βαριέται ή προσπαθεί να εκτονώσει την περίσσια ενέργεια της ηλικίας του. Αν προσέξατε δεν ανέφερα κομπιούτερ ή υπολογιστή άλλα νέες τεχνολογίες θέλοντας να εντάξω στην κατηγορία και την χρήση κινητών τηλεφώνων ακόμα και σαν παιχνιδομηχανές ή φωτογραφικές μηχανές. Καλό θα ήταν να γνωρίζουμε ότι όταν ακολουθούμε αυτή την τακτική εξοικειώνουμε το παιδί με μια συσκευή η χρήση της οποίας μπορεί να προκαλέσει σοβαρότατα προβλήματα υγείας ( αγνώστου μέχρι στιγμής μεγέθους ). Θα δίνατε ποτέ σε ένα παιδί πακέτα τσιγάρα ή σύριγγες για να παίξει ; Με την ίδια λογική αντιμετωπίστε και τα κινητά. Και φυσικά μην κάνετε εσείς πρώτοι αυτό που του απαγορεύετε.

Αποξένωση και εικονική πραγματικότητα

Η πολύωρη χρήση του κομπιούτερ μπορεί να οδηγήσει το παιδί σε αποξένωση και να το εντάξει σε μια εικονική πραγματικότητα. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις παιδιών που πιστεύουν ( βαθιά μέσα τους και αυτό είναι το χειρότερο ) ότι ο super ήρωας του παιχνιδιού υπάρχει στα αλήθεια και θα τα σώσει τη τελευταία στιγμή. Το παιδί γνωρίζει στα παιχνίδια των υπολογιστών ή στο internet έναν κόσμο που του ταιριάζει ή που προσαρμόζετε στα γούστα του και αποξενώνετε από έννοιες του τύπου “ παλεύουμε να αλλάξουμε αυτό που δεν μας αρέσει” . Για το παιδί τώρα ποια η αλλαγή των δυσάρεστων συνθηκών απέχει μόνο μερικά κλικ. Και όταν τα πράγματα πάνε πολύ άσχημα μπορεί πάντα να κάνει μια επανεκκίνηση. Αντιλαμβάνεστε την απόσταση που έχουν αυτές οι αντιλήψεις από την πραγματικότητα. Με αυτές όμως κινδυνεύει να γαλουχηθεί ένα παιδί που διαπαιδαγωγείτε στον υπολογιστή. Ξεκαθαρίζω ότι ο λόγος γίνεται για την αλόγιστη χρήση και όχι για την σωστή και εκπαιδευτική.

Μυοσκελετικά / όραση

Η φύση των παιδιών – όπως και όλων των νεαρών θηλαστικών – είναι να ασκούνται αναπτύσσοντας τις κινητικές και πνευματικές δεξιότητες τους και αναπτύσσοντας το μυοσκελετικό τους σύστημα. Είναι δεδομένο ότι αν αντικαταστήσουμε μερικές ώρες γυμναστηρίου ή παιχνιδιού με ώρες στον υπολογιστή θα καταλήξουμε με προβλήματα στο μυοσκελετικό σύστημα και στην όραση. Η καλή καρέκλα και η σωστή στάση απλά θα καθυστερήσει την εμφάνιση του προβλήματος ή θα μειώσει την ένταση του.

Ελλιπής ύπνος / πλημμελής σίτιση

Η πολύωρη ενασχόληση με τον υπολογιστή και κυρίως με εφαρμογές που απορροφούν όλη την προσοχή του ατόμου, όπως τα παιχνίδια, δεν καταπονούν μόνο τα μάτια και το μυοσκελετικό σύστημα, αλλά οδηγούν το άτομο – κυρίως τους εφήβους – να παραμελεί τον ύπνο και την σίτιση του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την γενικότερη υποβάθμιση της εικόνας και της πνευματικής διαύγειας.

Κακή κοινωνικότητα

Τα παιδιά που ασχολούνται υπερβολικά με τους υπολογιστές και κυρίως με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – facebook, twitter κλπ.- παρουσιάζουν τάσεις προβληματικής κοινωνικοποίησης. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και στις επίσημες εκδοχές της δημιουργίας αυτών των συστημάτων η ανάγκη δημιουργίας ήταν η υποβοήθηση της προβληματικής κοινωνικότητας του δημιουργού με τεχνητά μέσα και όχι με ατομική βελτίωση. Για να γίνω ποιο σαφής, όταν ο Mark Zuckerberg αντιμετώπισε προβλήματα κοινωνικότητας στο πανεπιστήμιο όπου φοιτούσε, δεν είχε δηλαδή την αποδοχή που επιθυμούσε από το αντίθετο φίλο, δημιούργησε το facebook για να λύσει το πρόβλημα του. Φυσικά το site έτυχε τεράστιας αποδοχής καθώς το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει η πλειοψηφία του κόσμου λόγο των σύγχρονων ρυθμών της ζωής.

Κουτσομπολιά

Τα παιδιά του σχολείου δεν αντιμετωπίζουν το παραπάνω πρόβλημα. Η κοινωνικές τους ανάγκες μπορούν να καλυφθούν επαρκώς κατά την καθημερινή συνεύρεση στις σχολικές ώρες. Και αν ακόμα έχουν κάτι να συζητήσουν ή να ανταλλάξουν κάποια άποψη μπορούν να το κάνουν μέσω τηλεφώνου, που τώρα ποια διαθέτει σχεδόν κάθε σπίτι και είναι εξαιρετικά οικονομικό και άμεσο. Παρατηρούμε όμως ότι τα παιδιά τρελαίνονται να βρίσκονταν διαρκώς συνδεδεμένα διαδικτυακά με τους φίλους τους και να αναλώνονται σε ανούσιες συζητήσεις και κουτσομπολιά που πολύ συχνά αποτελούν την αιτία των τσακωμών της επόμενης ημέρας.

Κυβερνώ τραμπουκισμός

Το διαδίκτυο προσφέρει στο παιδί μια αίσθηση απόκρυψης και ανωνυμίας και ταυτόχρονα την δύναμη της ενημέρωσης και της διάδοση της πληροφορίας. Δυστυχώς πολλά παιδιά έχουν εμπλακεί σε πολύ δυσάρεστες υποθέσεις είτε σαν θύτες είτε σαν θύματα. Το παιδί μπορεί να φοβερίσει τον συμμαθητή ή ακόμα και τον δάσκαλο του ότι θα του καταστρέψει την δημόσια διαδικτυακή και κατ επέκταση κοινωνική εικόνα, δημοσιοποιώντας κάποιο σχόλιο ή κάποια φωτογραφία. Έτσι έχουμε φαινόμενα εκβιασμών με ολέθρια πολλές φορές αποτελέσματα.

Διαταραχή οικογενειακών σχέσεων

Για την αποφυγή όλων των παραπάνω αλλά και άλλων πολλών δινών που μπορεί η άσκοπη και αλόγιστη χρίση των νέων τεχνολογιών να φέρει οι γονείς καταφεύγουν σε περιορισμό της χρήσης, θέσπιση κανόνων και πολύ συχνά παρακολούθηση εμφανή ή μυστική. Θα πρέπει οι γονείς να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί καθώς όλες οι προαναφερθείσες πρακτικές μπορούν να διαταράξουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης και να δημιουργήσουν μεγαλύτερα προβλήματα. Θα πρέπει πάντα ο γονέας να συμβουλεύετε κάποιον ιδικό. Πρέπει να καταλάβουμε ότι τα ζητήματα αυτά είναι πρωτοφανή. Η εκπαίδευση που ο κάθε γονέας έχει στο μεγάλωμα των παιδιών του είναι η εμπειρία που έλαβε από τους δικούς του γονείς και ίσος μερικά βιβλία που έχει διαβάσει. Σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν το πρόβλημα της χρήσης νέων τεχνολογιών καθώς αυτό είναι τόσο νέο που ακόμα και οι μελέτες στις οποίες βασίζετε η βιβλιογραφία είναι παρωχημένες. Μόνο ένας ιδικός είναι σε θέσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να δώσει συμβουλές ικανές να προλάβουν ή να λύσουν προβλήματα.

Βασικές συμβουλές προς τους γονείς

Να έχετε πάντα επαφή με το παιδί. Ποτέ κανένα μέσο γονεϊκού έλεγχου δεν είναι απόλυτο. Μόνο η επαφή με το παιδί και η σωστή διαπαιδαγώγηση μπορεί να έχει αποτέλεσμα.

Μην λειτουργείται μυστικά. Πάντα να γνωστοποιείται στο παιδί σε ποιο βαθμό το ελέγχεται. Αν το παιδί αντιληφθεί ότι παρακολουθείται μυστικά άπλα θα ανεβάσει τον πήχη και θα σας εκπλήξει πόσο ψιλά μπορεί να τον πάει.

Μην αφήνετε τα πράγματα στην μοίρα τους. Φροντίστε να συμβουλευτείτε έναν ιδικό, τόσο στην παιδική ψυχολογία όσο και στους υπολογιστές, μόλις το παιδί αρχίσει να ασχολείται ενεργά.

Μην δώσετε άμεσος απόλυτη ελευθερία. Αφήστε το παιδί να κερδίσει την ψηφιακή και διαδικτυακή του αυτονομία.

Σεβαστείτε το γεγονός ότι το παιδί σας μεγαλώνει σε αυτόν τον κόσμο. Μπορεί εσείς να ματώνατε τα γόνατα σας στις αλάνες, οι αλάνες όμως χτίστηκαν και για να ακριβολογούμε τις χτίσαμε εμείς. Σε αυτόν τον κόσμο που μεγαλώνει το παιδί θα έχει και υπολογιστή και tablet και κινητό και facebook και email και ότι άλλο πιστεύεται ότι θα είναι η καταστροφή του. Εσείς φροντίστε να τα έχει την σωστή στιγμή, με τον σωστό τρόπο, να είναι ενημερωμένο και να έχει αρχές.

Δώστε στα παιδιά σας βασικές αρχές. Έτσι δεν θα χρειαστεί να ασχοληθείτε με τις λεπτομέρειες.

Close Menu